Kako će klimatske promene, savremena poljoprivredna proizvodnja, razvoj tehnologije i digitalna revolucija uticati na veletržnice i tržnice do kraja prve polovine XXI veka? Kako sačuvati i razvijati pijace u eri ubrzanog razvoja hipermarketa, tržnih centara i elektronske trgovine? Da li će nam, ma koliko to danas zvuči futuristički, za dvadesetak godina sveže voće i povrće, koje smo poručili i platili elektronski, na kućnu adresu donosti dronovi?
Ovo su samo neka od pitanja o kojima se razgovaralo na konferenciji Svetske asocijacije veletržnica (World Union of Wholesale Markets – WUWM), koja je od 15. do 17. maja 2019. godine održana u Beogradu. Prvi skup ove vrste u Srbiji, okupio je u kongresnoj Sali hotela “Metropol” preko 150 učesnika iz više od 30 zemalja sa pet kontinenata, među kojima su, uz domaćine iz Srbije, bili predstavnici Kine, Amerike, Indije, Italije, Španije, Holandije, Francuske, Švedske, Poljske, Grčke, Argentine, Meksika itd.
Konferenciju su otvorili predsednik Svetske asocijacije veletržnica, Zengjun Ma (Kina) i Bojan Bajagić, direktor Javnog komunalnog preduzeća „Gradske pijace“ iz Beograda, koje je bilo domaćin i organizator ovog skupa. Bajagić se zahvalio Svetskoj asocijaciji veletržnica na ukazanom poverenju i iskazao zadovoljstvo što je Beograd domaćin tako značajne svetske konferencije, koja je okrenuta ka budućnosti i koja, kroz razmenu iskustava i znanja, utiče na razvoj poslovanja u pijačnoj delatnosti.
– Održavanje ovog skupa doprinosi da se Beograd i Srbija predstave i pozicioniraju kao mesta gde se proizvodi zdrava hrana, koja treba da postane prepoznatljiva i na inostranom tržištu, daljem razvoju privrede, poljoprivrede, turizma, kao i ostalih resursa koje nudi naša zemlja. Od izuzetne važnosti je i predstavljanje uloge pijaca kao jedinih i nezaobilaznih mesta snabdevanja visokokvalitetnom hranom, kao i susreta pravih poljoprivrednih proizvođača i kupaca – kaže Bojan Bajagić.
Globalna tema ovog skupa – izazovi u lancu snabdevaja svežom hranom – bila je veoma inspirativna za predavače i učesnike panel rasprava. Nesumnjivo je da sve brže promene, kako u ekonomskom tako i u društvenom smislu, na različite načine utiču i na pijačnu delatnost, konstatovali su učesnici konferencije. Zato su u fokusu rasprava bile teme kao što su projektovanje i izgradnja pijaca novog doba, primena novih novih tehnologija, umrežavanje pijačnih uprava, elektronsko poslovanje i kreiranje baza podataka koje će doprineti boljem razumevanju novih potreba svih učesnika u pijačnoj delatnosti, od pijačnih uprava do prodavaca i kupaca na njima.
Tema panela posvećenog tržnicima, odnosno pijacama na malo, bila je davanje na značaju proizvođačima, trgovcima i kupcima na pijacama. Učesnici panela iz Italije, Španije, Grčke, Amerike i Srbije govorili su o značaju proizvoda sa dodatom vrednošću na pijacama (organska proizvodnja, proizvodi sa oznakama geografskog porekla, domaći sertifikovani proizvodi i sl.) za očuvanje statusa pijaca kao mesta trgovine na kojima se nude zdrave, sveže i kvalitetne namirnice.
Izvršni direktor Poslovnog udruženja “Pijace Srbije, Savo Duvnjak, govorio je u okviru ovog panela o stanju u pijačnoj delatnosti u Srbiji i predstavio učesnicima konferencije projekat “Garantovano domaće – pijace Srbije”.
On je rekao da su ciljna grupa projekta vlasnici malih poljoprivrednih gazdinstava kojih je u Srbiji više od 90% i koji, zbog malih i usitnjenih poseda, nemaju mogućnost za bavljenje intezivnom poljoprivrednom proizvodnjom.
– Uz prilagođavanje ili promenu setvene strukture, odnosno orijentaciju na povrtarstvo, na primer, značajan deo ovih gazdinstava svoje proizvode može efikasno plasirati na domaćem tržištu, prvenstveno na pijacama. Ovakvu tezu povrđuje podatak da Srbija već godinama uvozi velike količine povrća i beleži negativan bilans spoljnotrgovinske razmene u ovoj oblasti, koji je 2017. godine bio oko 22,8 miliona dolara – rekao je Duvnjak.
Javno komunalno preduzeće “Gradske pijace” iz Beograda je na kongresu Svetske asocijacije veletržnica predstavilo projekat izgradnje pijace “Palilula” vredan od oko 1,3 milijarde dinara, odnosno oko 11 miliona evra. Izgradnju ovog savremenog objekta, koja je u završnoj fazi, finansira JKP “Gradske pijace” iz sopstvenih prihoda, a pijaca će imati četiri nivoa. Posebne garaže za kupce i prodavce se grade na dva nivoa, pijačni prostor će biti u prizemlju, a iznad njega, na četvrtom nivou, restorani, kafići i lokali za prodaju suvenira i rukotvorina iz Srbije.
Tokom trodnevnog boravka u Beogradu, učesnici konferencije su imali prilike da vide manifestaciju “Beogradski noćni market”, koja je deo akcije Svetske asocijacije veletržnica “Love Your Market” (Volim svoju pijacu), i da posete pijacu u izgradnji na Paliluli, pijacu u Zemunu i “Veletržnicu Beograd”.
Link na video zapis sa konferencije: https://youtu.be/DnM1Ei4APPI