Od kako postoje, pijace su bile veza i most između sela i gradova, odnosno ruralnog i urbanog. Možda je to danas, u eri masovne industrijske proizvodnje, trenda ukurupnjavanja poljoprivrednih gazdinstava i brzog razvoja supermarketa, manje vidljivo, ali to je i dalje jedan od najvećih potencijala pijaca.
Samo je na pijacama, još i danas, moguće kupiti povrće ili voće, koje je neki manji povrtar ili voćar uzbrao tog jutra da bi već u toku prepodneva zavšilo na trpezi kupca. Samo na pijacama proizvođač i kupac direktno razgovaraju o kvalitetu, svežini i ceni proizvoda. U svim drugim oblicima organizovane trgovine to je moguće jedino preko posrednika.
Međutim, treba reći da danas nije neobično da kupcima na pijacama sveže voće, povrće i druge životne namirnice nude i klasični trgovci. Ova pojava je jedna od posledica promena u načinu života u XXI veku koje, između ostalog, ne ostavljaju dovoljno vremena vlasnicima poljoprivrednih gazdinstava da sami, ili sa članovima porodice, i proizvode i svakodnevno prodaju svoje proizvode na pijacama.
Ali, pošto se i trgovci (ako isključimo južno voće i deo artikala koji se plasiraju u periodima kada im u regionu nije sezona) značajnim delom snabdevaju kod proizvođača u ruralnom orkuženju gradova u kojima posluju, i oni imaju gotovo iste mogućnosti da kupcima ističu poreklo, svežinu i kvalitet proizvoda iz lokalnog okruženja.
Kako to naglasiti kao prednost, naročito u vreme kada sve više kupaca pokazuje veliko interesovanje za poreklo, način uzgoja ili pripreme, svežinu i kvalitet prehrambenih proizvoda kojima se svakodnevno snabdeva?
Odgovor nije jednostavan niti lako primenjiv, ali svakako podrazumeva deklarisanje, sertifikovanje i brendiranje proizvoda koji se plasiraju na pijacama. U praksi je potvrđeno da na tezgama uvek bolje prolaze proizvodi koji su, uz cenu, označeni na različite načine. Na primer, „domaće“, „neprskano“ ili „futoški kupus“, „zlatiborski kajmak“, „horgoška paprika“ itd.
Rečju, i proizvođači i prodavci na pijacama već vekovima dobro znaju kako da svoju ponudu učine atraktivnijom i primamljivijom za kupce, ali vreme u kojem živimo im donosi i nove izazove.
Naime, iako retka i nedovoljna, sva istraživanja potvrđuju da na pijacama danas pretežno kupuju stariji ljudi (u proseku sa više od 50 godina), te da je „bitka“ za mlade imperativ za opstanak pijačne delatnosti. Mlađa populacija aktuelnih i potencijalnih kupaca na pijacama najčešće traži vredniju hranu koja se može kategorizovati na različite načine, od kontrolisane konvencionalne preko takozvane domaće, do sertifikovane organske proizvodnje.
Toga se ne treba plašiti jer je gotovo svaki danas sertifikovani proizvod sa oznakom geografskog porekla, koji mu garantuje izvornost, kvalitet i regionalnu autentičnost, kupcima prvo ponuđenoj na nekoj od brojnih pijaca u Srbiji. Među njima je, na primer, i lemšeki kulen iz Svetozara Miletića koji se već nekoliko godina može kupiti na Mlečnoj pijaci.
Zato mlađim kupcima, uglavnom već naviklim da kupuju u supermarketima, treba posvetiti posbenu pažnju i prilagođavati se njihovim potrebama i zahtevima. Oni tek treba da sretnu „svoje“ proizvođače ili prodavce na pijacama i prepoznaju kvalitet proizvoda koje im nude. Deklaracija na kojoj će biti označeno poljoprivredno gazdinstvo koje je proizvelo krompir, na primer, makar bila i na džaku iz kojeg se prodaje, značajna je za ove kupce, naročito ako se uz mesto proizvodnje nađe i nekoliko podataka o vrsti krompira o kojem je reč, upotrebi pesticida tokom uzgoja i slično.
To je, naravno, tek početak. Ambiciozniji i posvećeniji proizvođači i prodavci će prvo brendirati svoje prodajno mesto, a vremenom i proizvode. Neki će ići korak dalje, oglašavati se na društvenim mrežama, organizovati promocije i degustacije svojih proizvoda itd. To su zahtevi vremena koje danas živimo.
Ono što ne treba menjati, jer je jedna od najznačajnijih karakteristika pijaca, jeste iskren i pošten odnos proizvođača i prodavaca prema kupcima, koji u prvi plan ističe kvalitet proizvoda koji se nude na ovim prostorima.
To je konstanta koja pijacama garantuje budućnost!